BizSolutions

More Website Templates at TemplateMonster.com!

TEST

Sprawdź czy Twoje picie jest bezpieczne


Do sprawdzenia, na ile ryzykowny (lub bezpieczny)
jest aktualny model spożywania alkoholu,
może okazać się pomocny poniższy test.

 

Test rozpoznawania Zaburzeń Związanych
z Piciem Alkoholu

 Przeczytaj dokładnie kolejne pytania. Zastanów się nad
odpowiedzią.
Przelicz ilość wszystkich wypijanych przez siebie rodzajów
alkoholu ( piwa, wódki, wina ) na porcje standardowe w/g
podanego poniżej  schematu.
Bądź  uczciwy , tylko wtedy wypełnianie testu ma sens.

 


1. Jak często pijesz napoje zawierające alkohol ?
(0) nigdy
(1) raz w miesiącu lub rzadziej
(2) 2 do 4 razy w miesiącu
(3) 2 do 4 razy w tygodniu
(4) 4 razy w tygodniu lub częściej 

 

2. Ile porcji standardowych zawierających alkohol wypijasz w trakcie typowego dnia pracy ?
(0) 1-2 porcje
(1) 3-4 porcje
(2) 5-6 porcji
(3) 7- 9 porcji
(4) 10 lub więcej

 

3. Jak często wypijasz 6 lub więcej porcji podczas jednej okazji ?
(0) nigdy
(1) rzadziej niż raz w miesiącu
(2) raz w miesiącu
(3) raz w tygodniu
(4) codziennie lub prawie codziennie

 

4. Jak często w ciągu ostatniego roku stwierdziłeś /aś, że nie może zaprzestać picia po jego rozpoczęciu ?
(0) nigdy
(1) rzadziej niż raz w miesiącu
(2) raz w miesiącu
(3) raz w tygodniu
(4) codziennie lub prawie codziennie

 

5. Jak często w ciągu ostatniego roku zdarzyło CI się z powodu picia alkoholu zrobić coś niewłaściwego , co naruszałoby normy i zwyczaje przyjęte w Twoim środowisku ?
(0) nigdy
(1) rzadziej niż raz w miesiącu
(2) raz w miesiącu
(3) raz w tygodniu
(4) codziennie lub prawie codziennie

 

6. Jak często w ciągu ostatniego roku , musiałeś/aś  się rano napić , aby móc dojść do siebie po dużym piciu z poprzedniego dnia ?
(0) nigdy
(1) rzadziej niż raz w miesiącu
(2) raz w miesiącu
(3) raz w tygodniu
(4) codziennie lub prawie codziennie

 

7. Jak często w ciągu ostatniego roku doświadczyłeś /aś poczucia winy lub wyrzutu sumienia po wypiciu alkoholu ?
(0) nigdy
(1) rzadziej niż raz w miesiącu
(2) raz w miesiącu
(3) raz w tygodniu
(4) codziennie lub prawie codziennie

 

8. Jak często w czasie ostatniego roku nie byłeś/aś w stanie z powodu picia przypomnieć sobie co wydarzyło się poprzedniego wieczoru ?
(0) nigdy
(1) rzadziej niż raz w miesiącu
(2) raz w miesiącu
(3) raz w tygodniu
(4) codziennie lub prawie codziennie

 

9. Czy zdarzyło się , że Ty lub jakaś inna osoba doznała urazu w wyniku Twojego picia ?
(0) nie
(2) tak , ale nie w ostatnim roku
(4) tak , w ciągu ostatniego roku

 

10. Czy zdarzyło się , że krewny , przyjaciel albo lekarz interesował się Twoim piciem lub sugerował jego ograniczenie ?
(0) nie
(2) tak , ale nie w ostatnim roku
(4) tak , w ciągu ostatniego roku

 

Piwo, wino ,wódka zawierają ten sam alkohol tylko w różnych stężeniach.

1 porcja standardowa
to ok. 10 czystego alkoholu etylowego czyli:

szklanka 250 ml  = lampka 100 ml  = kieliszek 30 ml
       5% piwa            12% wina             40% wódki

 


Podsumowanie wyników :

 

Poniżej 7 punktów:

  • Jeśli jesteś pewien , że odpowiedziałeś poprawnie i szczerze na wszystkie pytania, możesz być spokojny. Twoje picie nie powinno skutkować problemami ani dla Ciebie , ani dla innych, zwłaszcza jeśli w pytaniach : 4, 5 i 6 odpowiedziałeś nigdy.
  • Jeśli pijesz alkohol często , zachowaj co najmniej dwa dni abstynencji w tygodniu, najlepiej dzień po dniu.
  • Nie zwiększaj ilości i częstotliwości picia

 Od 8 do 15 punktów:

  • Pijesz ryzykownie. Nawet jeśli nie odczuwasz jeszcze negatywnych skutków picia, bądź pewien , że pojawią się one, jeśli nie zmienisz ilości i częstotliwości spożywania alkoholu.
  • Spróbuj ograniczyć picie do poziomu niskiego ryzyka.
  • Świadomie kontroluj ilość i częstotliwość spożywania napojów alkoholowych
  • Nie upijaj się
  • Słuchaj informacji osób trzecich na temat swojego picia, zwłaszcza wtedy gdy wyrażają zaniepokojenie i troskę.

 0d 16 do 19 punktów

  • Pijesz szkodliwie. Twoje picie staje się powodem problemów ze zdrowiem, nauką, praca z innymi ludźmi.
  •  Musisz ograniczyć picie zarówno jeśli chodzi o częstotliwośc , jak i ilość spożywanego alkoholu. 
  • Pij wolniej. Wydłuż czas picia każdej porcji alkoholu.
  • Spożywaj alkohol z osobami , które pija mało. Unikaj miejsc i sytuacji w których pijesz nadmiernie.
  • Gdy próby ograniczenia picia nie przyniosły powodzenia przez kilka tygodni, nie zwlekaj z poszukaniem pomocy u specjalisty.

 Powyżej 20 punktów:

  • Prawdopodobnie jesteś uzależniony od alkoholu. Sprawdź to podejrzenie udając się do specjalisty terapii ds. uzależnień.
  • Nie warto odwlekać konsultacji sprawdzając ponownie swoje możliwości ograniczenia picia.
  • Specjalista lepiej niż ten test zdiagnozuje Twój problem i udzieli Ci porady ,jak go rozwiązać.

   Daj sobie Pomóc!